Alles wat je wilt weten over merkidentiteit en meer
Wat is de mentale merkidentiteit?
Wij noemen het de mentale merkidentiteit. Maar het wordt ook wel merkpaspoort, merk-DNA, merkprofiel of merkkern genoemd. Geef het beestje een naampje, het gaat allemaal over hetzelfde namelijk: de ziel van je merk heel goed en duidelijk verwoord. Met een sterke merkidentiteit kunnen mensen zich identificeren, zichzelf in herkennen en daar willen zij zich mee verbinden. Het beschrijft hoe jij de wereld (jouw markt) ziet, wat jouw rol als merk hierin is en wie je bent, wat je drijft, wat jij belangrijk vind. Zodat je doelgericht keuzes kunt maken voor de lange termijn. Het geeft rust in de organisatie omdat iedereen begrijpt waar het merk voor staat en waar het voor gaat.
Merkessentie, merkbelofte en merkwaarden
Je mentale merkidentiteit kan in zijn eenvoudigste vorm gevat worden in twee worden: de merkessentie. Geen lange teksten met overbodige woorden. Elk woord wordt op de weegschaal gelegd en bewust gekozen. Alleen dat wat telt communiceren we. De merkbelofte, ook onderdeel van je merkidentiteit, verteld in één korte zin wat je merk aan de wereld beloofd. Het is ook wel de pay-off of slogan van je bedrijf. En de merkwaarden vatten je onderneming samen in enkele kernwoorden. Vergeet containerbegrippen als: kwaliteit, duurzaam, authenticiteit en durf te kiezen voor alternatieven die echt bij je merk kloppen. Als een woord zo generiek is dat het zijn zeggingskracht verliest, is het rijp voor de container.
Waarom is een mentale merkidentiteit zo belangrijk?
Wij geloven dat als je uitgaat van je eigen kracht je veel geloofwaardiger overkomt. Het nemen van beslissingen binnen je onderneming gaat makkelijker als je weet waarom je bestaat en wat je drijfveren zijn. Welke waarden vind je belangrijk? En klopt de beslissing bij die waarden of niet? Het geeft je houvast, rust en focus die je nodig hebt om doelgericht aan je missie te blijven werken. Het is het fundament waarop je jouw organisatie verder kunt bouwen en daar in te blijven geloven, wat er ook gebeurd. Daarnaast is het essentieel om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het maakt de kans kleiner dat mensen het verhaal van je merk anders interpreteren of doorvertellen. Met een heldere merkidentiteit krijg je eenheid in het verhaal naar buiten.
Hoe realiseer je een sterke mentale merkidentiteit?
Wij doen dat door veel vragen te stellen, te onderzoeken en alles over je organisatie te willen weten. Wie ben je, wat doe je, hoe doe je dat, en waarom? Met onze merksessies hebben we verschillende oefeningen, interviews en modellen om tot de kern te komen. Wat drijft jullie organisatie? Waarmee maken jullie het verschil? Waarom moet een consument voor jullie kiezen en niet de concurrent? Hoe zien jullie de markt over 10 jaar en wat is jullie rol als merk hierin? Waar waarderen jullie personeel het hoogst op? Waar zijn jullie het meest trots op? Samen komen we tot nieuwe inzichten en nemen we jullie mee op avontuur vol vragen, oefeningen en sessies, om tot de kern te komen. Zo realiseren we een sterke merkidentiteit.