Het nut van marktonderzoek
De meerwaarde van markt onderzoek
Iedereen opereert in een markt. Dat kan een drukke markt zijn, een niche markt of een vrij open markt. Hoe dan ook, het doel is jezelf op een unieke plek in de markt te positioneren. Het bepalen van een unieke positie is één van de belangrijkste keuzes binnen de merkstrategie. Nadat je identiteit is ontrafelt en we weten welk publiek je wilt aanspreken is het belangrijk om te weten wie er nog meer zijn. Want als tien anderen die hetzelfde doen, hetzelfde zeggen of uitstralen, ben je niet onderscheidend. Marktonderzoek biedt daarom nieuwe inzichten en legt kansen bloot.
Hoe doen we dat?
We moeten het speelveld bepalen waarbinnen je opereert. Zie het als een groot weiland waarin koeien grazen. Als iedere koe op hetzelfde stukje gras graast, blijft er weinig gras over op die plek. En aan de andere kant van de wei kan nog genoeg gras groeien… Daar wil je staan! Daarom moeten we weten wat de concurrentie te bieden heeft, uitstraalt, hoe het communiceert en in welke gebieden op welke kanalen zichtbaar is. Zo kunnen we een unieke en onderscheidende positie bepalen voor je merk.
Bureau- en veldonderzoek
We doen met name bureauonderzoek (dat is een duur woord vooronderzoek waarbij je het kantoor niet hoeft te verlaten) en soms veldonderzoek (dat is een mooi woord voor onderzoek waarbij je op pad gaat, observeert, interviewt en registreert), afhankelijk van het type klant en of de markt het toelaat. Hoe presenteren zij zich? Hoe communiceren ze? Wat stralen ze uit? Welke klanten hebben ze? We gebruiken standaard parameters waarop we vergelijken en bepalen per klant unieke parameters omdat de markt daarom vraagt. Zo krijgen we een goed beeld van de markt en concurrenten en ontdekken we kansen.
Uniek, relevant en onderscheidend
Het marktonderzoek vormt samen met het doelgroeponderzoek en je merkidentiteit de belangrijkste ingrediënten voor een sterke merkstrategie. Zonder één van deze drie elementen ben je niet volledig in je positionering. Door jezelf te zijn, maar wel anders dan je concurrenten, kun je jezelf onderscheiden en val je op in de markt. Dat trekt klanten aan die beter weten waarom ze voor jou moeten kiezen in plaats van je concurrent.